היסטורית המועדון

" היה זה כחלום, בשנת 1937, בימי דכאון ושפל כלכלי ופוליטי בימי המנדט הכושל והמכשיל, בעיצומם של ימי פרעות ושפיכות דמים, קמו קומץ אנשי כלכלה וחזון, מראשי הסוחרים והתעשיינים, ויזמו את הרעיון החלוצי של הקמת המועדון". במילים אלו בחר לתאר אחד ממייסדי המועדון המסחרי והתעשייתי את סיפור הקמתו.

ראשית צמיחת הרעיון להקמת המועדון המסחרי והתעשייתי ב-1933, אז טיילו ברחובות העיר תל אביב שלושה אנשי מסחר מקומיים – מאיר אריסון, יעקב בוטקובסקי ואברהם פרידמן – ודיברו בזעם על השתלשלות העניינים בארץ ישראל מאז הוגש ב-1930 דו"ח ועדת הופ-סימפסון לממשלת המנדט הבריטי שקבעה כי יש לנקוט במדיניות מגבילה לישוב והטילה גזרות כלכליות וצעדים שפגעו קשות בישוב היהודי ובכלכלה. 

הרעיון להקמה הבשיל לכדי מעשה בשנת 1938 בזכות אותם חלוצים אשר בחזונם ובהמיית ליבם בקשו לחזק את הישוב, להקל ולפעול יחדיו לפיתוח תעשייה וחברה עצמאית וחזקה במדינה שעתידה לקום.

בראשית דרכו  המועדון היה מקום בו נפגשו הסוחרים ואנשי העסקים, ובילו יחד הן מבחינה חברתית והן מבחינה עסקית.  בהמשך היה הכרחי להבליט את המועדון כארגון מרכזי, כמוסד שמשמש במה לשמוע ולהשמיע דעות שונות, מוסד שלומד בעיות, מתעניין בשאלות השעה ומדי פעם בפעם גם משמיע ביקורת על הנעשה במדינה, וכן להמשיך את מסורת הנשפים, הטיולים ואפילו להתמקד בחינוך ותרבות.

מאז סיפורו של  המועדון המסחרי תעשייתי שזור בקורותיה ובהתפתחותה של מדינת ישראל מטרום הקמתה ועד ימנו אנו.